Vredestein introduces special edition tyre at Techno Classica | Vredestein
HEADER-classic-range.jpg (3)

VREDESTEIN PRESENTERAR SPECIALDÄCK PÅ TECHNO CLASSICA

Presentation av Classic i specialmodell och partnersamarbete med Mille Miglia uppmärksammas med stil

Techno Classica i Essen är den årliga mötesplatsen för europeiska bilentusiaster, i synnerhet fans av klassiska bilar. 2017 års mässa, som äger rum 5 till 9 april, är också ett tillfälle för Apollo Vredestein att uppmärksamma samarbetet mellan varumärket Vredestein och Mille Miglia, en prestigefylld regularitytävling för klassiska bilar och veteranbilar. Det nya partnerskapet beseglades med produktionen av en veterandäcksmodell i begränsad upplaga, som presenterades den första dagen på Techno Classica.

 

Techno Classica säger sig vara världsmässan för veteranbilar, klassiska bilar och prestigebilar samt allt runt omkring – motorsport, motorcyklar, reservdelar och renovering. Självklart visar Vredestein upp hela sitt sortiment av produkter för klassiska bilar på mässan varje år: besökare på 2017 års mässa hittar Vredestein i monter 437, hall 3. I år får företagets monter förstärkning i form av en sällsynt palmgrön Porsche 356 pre-A, originalregistrerad 1953 i New York.

Som deltagare i Mille Miglia 2011 och 2012 har bilen ett uppenbart samband med den berömda italienska biltävlingen som omfattar en sträcka på tusen engelska mil, från Brescia till Rom och tillbaka. Eftersom Vredestein är ett framstående varumärke med en historia som går tillbaka till 1909 och ett brett produktsortiment för klassiska bilar och veteranbilar har företaget en tydlig koppling till Mille Miglia. Relationen kröntes nyligen av ett sponsoravtal som gjorde Vredestein till tävlingens officiella däckpartner från 2017 till 2019.

”Vredestein och Mille Miglia delar en gedigen europeisk tradition och en passion för veteranbilar”, säger Tanneke Reinders, Apollo Vredesteins marknadschef i Europa. ”Rollen som Mille Miglias officiella däckpartner är en logisk utveckling för Vredestein, i egenskap av ledare inom design och produktion av veterandäck som kombinerar en klassisk stil med moderna prestanda.”

Varumärket Vredestein uppmärksammar det nya partnerskapet genom att lansera ett unikt Sprint Classic-däck i begränsad upplaga, med en storlek på 165 HR 15 och Mille Miglias logotyp på däcksidan. Däcket sitter på den Porsche 356 pre-A som finns att beskåda i Vredesteins monter på Techno Classica. Specialdäcket premiärvisades den 5 april vid en särskild presentation av Apollo Vredesteins Tysklandschef, Michael Lutz, och Jochen Mass, legendarisk före detta Formel 1-förare som även har tävlat i Le Mans. Flera andra team och förare från Mille Miglia var också på plats i montern.

Specialdäcket och det tillhörande marknadsföringsmaterialet präglas av en estetisk känsla som speglar 1950-talets italienska dolce vita. Det är en hyllning till Mille Miglias tradition – den ursprungliga tävlingen arrangerades regelbundet fram till 1957 och fick nytt liv som veteranevenemang 1977.