11 18,2022

 

I takt med att konsumenternas preferens för elfordon växer har efterfrågan på däck som är avsedda för elfordon också ökat. Cirka 50 % av europeiska ägare av elbilar skulle föredra ett däck som är särskilt utformat för elfordonens behov. Enligt förväntningar kommer dessutom 10 % av alla fordon på vägarna globalt att vara elfordon senast 2028 respektive 31 % år 2040.

Ett däck avsett för elfordon

Du kanske tror att ett däck bara är ett däck. Svart och runt, eller hur? Men det finns många olika typer av däck som är anpassade efter dina specifika behov, ditt fordon och din körstil. Till att börja med finns det sommar-, vinter- och året-runt-däck för personbilar. Men det finns även högpresterande däck, racingdäck, däck för yrkesfordon och så vidare. Och nu, vilket Vredestein är världens första däcktillverkare att introducera, finns det året runt-däck som är avsedda för helt eldrivna (BEV) och hybridbilar (PHEV). Så vad skiljer dessa däck från vanliga året-runt-däck som Quatrac och Quatrac Pro?

Vikt

Elfordon är kända för att väga mycket mer än fossildrivna motsvarigheter. All denna vikt trycker på den enda delen av bilen som är i kontakt med vägen: däcken. Särskilt vid kurvtagning och bromsning är trycket på däcken som orsakas av fordonets vikt mycket starkare. Därför bör däcket ha en mer stabil konstruktion och en styvare mönsterdesign. Detta förbättrar väghållningsprestanda och stabilitet vid kurvtagning avsevärt jämfört med vanliga däck.

Ljud

Elfordon ger nästan inget motorljud ifrån sig, vilket gör att du hör ljudet från däcken ännu mer. Däck som är avsedda för el- och hybridbilar har utvecklats för att ge mindre inre buller samtidigt som samma standarder för säkerhets och prestanda som för vanliga däck bibehålls.

Vridmoment

Jämfört med fossildrivna fordon har elfordon högre vridmoment direkt från början av accelerationen. Det gör att ett däck slits ut snabbare. Ett däck avsett för elfordon är tillverkat av särskilda gummiblandningar som kompenserar för detta snabbare slitage.

Område

Alla känner till problemet med elfordonens begränsade räckvidd. Däck som är avsedda för elfordon har utvecklats speciellt för att ge lägre rullmotstånd och därmed utöka bilens räckvidd.

 

Quatrac Pro EV

Vredestein var bland världens första varumärken att introducera året-runt-däck och har varit en pionjär inom denna kategori sedan 1993. Den senaste produkten Quatrac Pro EV är världens första året-runt-däck särskilt avsett för elfordon.

 

Fördelar och egenskaper

• Utökad räckvidd för el- och hybridfordon

• Konstruerat för tyngre elfordon: 6 % bättre väghållning och förbättrad stabilitet vid kurvtagning

• Inga kompromisser när det gäller säkerhet i alla väderförhållanden

• 15 % lägre rullmotstånd tack vare avancerade gummiblandningar

• Högre styvhet i band och mönster, asymmetriska mönsteregenskaper

• Certifierat för användning i svåra vinterförhållanden – 3PMSF-symbol

• 4 % bättre bromsförmåga på torra underlag

 

Quatrac-sortimentet

Vredestein var ett av de första varumärkena att införa året-runt-däck efter att de tagits fram, och sedan dess har en betydande utveckling skett, särskilt hos Quatrac-serien. Många Quatrac-däck var först med sina innovationer. De viktigaste exemplen är Quatrac 3, som vann titeln ”Världens första året-runt-däck med ”RunFlat”-teknik”, Quatrac 5 som var ”Världens första året-runt-däck med Y-hastighetsklass” och det senaste Quatrac Pro, som presenterades som ”Världens första året-runt-däck som är helt anpassat för UHP-/UUHP-segmentet”. Med sin nya produkt Quatrac Pro EV siktar Vredestein på att vinna fler utmärkelser under de kommande åren!

Vredestein

Få våra senaste nyheter och uppdateringar