Vad är rätt däcktryck? | Vredestein
Juiste bandenspanning

Rätt däcktryck

Rätt däcktryck är mycket viktigt för säker och bekväm körning. Ett däck kan bara prestera på topp när det kan ge tillräcklig stabilitet och lastkapacitet. Det är där rätt däcktryck kommer in i bilden.

 

Ett lågt däcktryck ger omedelbart mindre stabilitet, mer slitage och högre bränsleförbrukning. Om däcktrycket är alldeles för lågt kan däcket överhettas och skadas så allvarligt att det inte går att reparera. De här skadorna är inte alltid direkt synliga och kan därmed orsaka livsfarliga situationer under körning.

 

Även ett för högt däcktryck ger sämre körkomfort och säkerhet eftersom däcken inte har tillräckligt mycket kontakt med vägbanan. Dessutom blir det mer slitage i mitten av däcket. Man bör kontrollera däcktrycket var 14:e dag, och minst en gång per månad – och alltid före en lång resa. Glöm inte att kontrollera trycket i reservdäcket också.

 

Om möjligt, kontrollera alltid trycket när däcken är kalla, dvs. inte har använts på minst två timmar eller bara använts mycket lite. Om du redan har kört en kort sträcka ska du tänka på att trycket bör vara minst 0,3 bar högre än det angivna rekommenderade trycket. Minska aldrig däcktrycket när däcken är varma eftersom däcktrycket ofta blir lägre än det rekommenderade när däcken svalnar. Trycket måste alltid vara detsamma i båda däcken på varje axel. Alla ventiler ska givetvis ha en ventilhatt.

 

Följ alltid biltillverkarens rekommendationer om däcktryck. Om du inte har instruktionsboken tillgänglig hittar du det rekommenderade däcktrycket på insidan av tankluckan eller på insidan av förardörren. Du kan också kontrollera däcktrycket hos någon av våra återförsäljare eller via vår däckväljare på www.vredestein.com.