Vredesteins rika arv

Vredesteins rika arv

Vredestein är stolta över att vara en av världens äldsta däcktillverkare, med en historia som sträcker sig mer än 100 år bakåt.

Innovation är att se framåt 

Gummi har varit en del av oss sedan början av 1900-talet och, precis som innovation, är det en del av vårt DNA. Det har gjort oss till det vi är i dag: en ledande europeisk tillverkare av förstklassiga däck.

Över hundra år av topprestationer: Vredesteins rika arv

Vredestein är stolta över att vara en av världens äldsta däcktillverkare, med en historia som sträcker sig mer än 100 år bakåt i tiden. 

1908

Emile Louis Constant Schiff köper guttaperkaföretaget i Delft (Nederländerna).

1909

Företaget flyttar till Loosduinen och byter namn till N.V. Rubberfabriek Vredestein.

1910

Vredestein tillverkar sitt första cykeldäck.

1912

Vredestein tillverkar sitt första personbilsdäck.

1934

Cykeldäckfabriken grundas i Doetinchem.

1947

Bildäckfabriken N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Vredestein grundas i Enschede tillsammans med B. F. Goodrich.

1952

Vredestein lanserar Profilux, det första bildäcket som designats internt.

1955

Vredestein är en av de första tillverkarna i Europa som tillverkar slanglösa däck: Profilux tubeless.

1962

Sammanslagning med N.V. Rubberfabrieken Havea Raalte.

1965

Vredesteins första vinterdäck för personbilar lanseras, M&S 187.

1966

Vredestein lanserar sitt eget radialdäck med textilbälte för personbilar, Sprint.

1972

Sprint Steel, det första radialdäcket med stålbälte, kommer ut på marknaden.

1978

Vredestein lanserar det första reflekterande cykeldäcket.

1979

Space Master lanseras, ett unikt koncept med vikbart reservdäck för personbilar.

1979

Vredestein Snow+ lanseras: Det här vinterdäcket för personbilar får snabbt ett mycket bra rykte och utgör grunden i Vredesteins position som ledande varumärke för vinterdäck.

1991

Quatrac lanseras, Vredesteins första året-runt-däck för personbilar.

1993

Racerdäcket Vredestein Fortezza lanseras, och Leontien Zijlaard-van Moorsel vinner världsmästerskapet i cykling på det här däcket.

1995

Snowtrac lanseras, det första vinterdäcket att använda en teknologi med hög andel silica.

1996

Vredestein lanserar Wintrac, ett vinterdäck för personbilar som är lämpat för höga hastigheter.

1997

Traxion/Traxion+ lanseras, de första traktordäcken med profil i 65-70-serien.

1997

Vredestein påbörjar ett samarbete med den italienska designern Giugiaro.

1999

Flotation Pro lanseras, det första radialdäcket för redskap.

1999

Flotation Pro lanseras, det första implementdäcket med radial stomme.

2001:

Vredestein lanserar Sprint Classic, ett däck för veteranbilar.

2004

OS-guld i landsvägscykling (tempolopp) till Leontien Zijlaard-van Moorsel på Fortezza Pro TriComp-däck.

2004

Vredestein lanserar sitt första bildäck med hastighetsindex Y för hastigheter över 270 km/h.

2005

Wintrac xtreme lanseras, det första högpresterande vinterdäcket med hastighetsindex W. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.

2006

Vredestein lanserar ett unikt, ultrahögpresterande däck för personbilar, Ultrac Sessanta.

2006

Stora framgångar i Tour de France för Cadel Evans och Robbie McEwen med Vredestein Fortezza-däck.

2007

Jakob Fuglsang blir världsmästare i mountainbike på Vredestein Black Panther-däck.

2007

Quatrac 3 är det första året-runt-däcket med RunFlat-teknnologi. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.

2009

Vredestein köps upp av den globala däcktillverkaren Apollo Tyres Ltd.

2012

Produktionskapaciteten utökas för lantbruksdäck. Anledningen är den snabbt ökande efterfrågan på Vredesteins lantbruksdäck från OE och eftermarknaden.

2013

”Air Master by Vredestein” – Vredestein utvecklar en unik expanderbar främre spoiler för premiumsportbilar i samarbete med en välkänd tysk biltillverkare. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.

2013

Det första däcket för skördetröskor med tekniken Vredestein F+ (IF) lanseras, Traxion Cereall.

2013

Wintrac xtreme S med hastighetsindex Y för hastigheter upp till 300 km/h lanseras.

2014

Quatrac 5 lanseras, det första året-runt-däcket med hastighetsindex Y. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.

2014

Anläggningen i Enschede uppgraderas med en ny tandemmixer.

2015

Vredestein lanserar Traxion Harvest, ett nytt sortiment däck för skördetröskor.

2015

Nya agroindustridäck lanseras för teleskoplastare och agroindustriell tillämpning,  Traxion Versa och Endurion.

2015

Vredestein Traxion+ och TraxionXXL godkänns av det tyska forskningsinstitutet DLG efter omfattande tester.

2015

”Air Master by Vredestein” får internationellt erkännande i form av det prestigefyllda DKG Product Award på den internationella gummikonferensen.

2016

Center för forskning och utveckling för OEM öppnas i Frankfurt och investeringen i forskning och utveckling tredubblas.

2017

En ny produktionsanläggning öppnas i Ungern. 

Unik position inom däck för veteranbilar

Modern teknik och klassisk design är de främsta faktorerna i däcken som Vredestein har utvecklat för den växande veteranbilsmarknaden. Tack vare Vredestein Classic-programmet har vi en unik position i det här segmentet. Med vår däckväljare kan man snabbt hitta rätt däck för alla veteranbilar eller moderna klassiker. 

Imponerande sortiment

Vårt sortiment började med cykeldäck och har utökats enormt genom åren med ett imponerande utbud av premiumdäck för personbilar och lantbruks- och industrisektorn. 

Europeisk

Som tillverkare av premiumdäck i hjärtat av Europa har vi ett unikt läge och kan förstå exakt vad marknaden behöver. Innovation har alltid varit en viktig del för oss och vårt internationella center för forskning och utveckling i Enschede utvecklar och testar däck som ofta vinner i internationella tester.

Expansion

Grunden har lagts för framtida tillväxt. Vi har tillämpat de senaste produktionsteknikerna på vår fabrik i Enschede, påbörjat närmare samarbete med biltillverkare, öppnat ett nytt kontor i Frankfurt och utökat produktionskapaciteten i Ungern. Genom att verka från strategiska positioner nära våra partners i Europa strävar vi efter att förutse behoven hos bilmarknaden ännu bättre de kommande åren.