
Vredesteins rika arv
Vredestein är stolta över att vara en av världens äldsta däcktillverkare, med en historia som sträcker sig mer än 100 år bakåt.
Innovation är att se framåt
Gummi har varit en del av oss sedan början av 1900-talet och, precis som innovation, är det en del av vårt DNA. Det har gjort oss till det vi är i dag: en ledande europeisk tillverkare av förstklassiga däck.
Över hundra år av topprestationer: Vredesteins rika arv
Vredestein är stolta över att vara en av världens äldsta däcktillverkare, med en historia som sträcker sig mer än 100 år bakåt i tiden.
1908
Emile Louis Constant Schiff köper guttaperkaföretaget i Delft (Nederländerna).
1909
Företaget flyttar till Loosduinen och byter namn till N.V. Rubberfabriek Vredestein.
1910
Vredestein tillverkar sitt första cykeldäck.
1912
Vredestein tillverkar sitt första personbilsdäck.
1934
Cykeldäckfabriken grundas i Doetinchem.
1947
Bildäckfabriken N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Vredestein grundas i Enschede tillsammans med B. F. Goodrich.
1952
Vredestein lanserar Profilux, det första bildäcket som designats internt.
1955
Vredestein är en av de första tillverkarna i Europa som tillverkar slanglösa däck: Profilux tubeless.
1962
Sammanslagning med N.V. Rubberfabrieken Havea Raalte.
1965
Vredesteins första vinterdäck för personbilar lanseras, M&S 187.
1966
Vredestein lanserar sitt eget radialdäck med textilbälte för personbilar, Sprint.
1972
Sprint Steel, det första radialdäcket med stålbälte, kommer ut på marknaden.
1978
Vredestein lanserar det första reflekterande cykeldäcket.
1979
Space Master lanseras, ett unikt koncept med vikbart reservdäck för personbilar.
1979
Vredestein Snow+ lanseras: Det här vinterdäcket för personbilar får snabbt ett mycket bra rykte och utgör grunden i Vredesteins position som ledande varumärke för vinterdäck.
1991
Quatrac lanseras, Vredesteins första året-runt-däck för personbilar.
1993
Racerdäcket Vredestein Fortezza lanseras, och Leontien Zijlaard-van Moorsel vinner världsmästerskapet i cykling på det här däcket.
1995
Snowtrac lanseras, det första vinterdäcket att använda en teknologi med hög andel silica.
1996
Vredestein lanserar Wintrac, ett vinterdäck för personbilar som är lämpat för höga hastigheter.
1997
Traxion/Traxion+ lanseras, de första traktordäcken med profil i 65-70-serien.
1997
Vredestein påbörjar ett samarbete med den italienska designern Giugiaro.
1999
Flotation Pro lanseras, det första radialdäcket för redskap.
1999
Flotation Pro lanseras, det första implementdäcket med radial stomme.
2001:
Vredestein lanserar Sprint Classic, ett däck för veteranbilar.
2004
OS-guld i landsvägscykling (tempolopp) till Leontien Zijlaard-van Moorsel på Fortezza Pro TriComp-däck.
2004
Vredestein lanserar sitt första bildäck med hastighetsindex Y för hastigheter över 270 km/h.
2005
Wintrac xtreme lanseras, det första högpresterande vinterdäcket med hastighetsindex W. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.
2006
Vredestein lanserar ett unikt, ultrahögpresterande däck för personbilar, Ultrac Sessanta.
2006
Stora framgångar i Tour de France för Cadel Evans och Robbie McEwen med Vredestein Fortezza-däck.
2007
Jakob Fuglsang blir världsmästare i mountainbike på Vredestein Black Panther-däck.
2007
Quatrac 3 är det första året-runt-däcket med RunFlat-teknnologi. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.
2009
Vredestein köps upp av den globala däcktillverkaren Apollo Tyres Ltd.
2012
Produktionskapaciteten utökas för lantbruksdäck. Anledningen är den snabbt ökande efterfrågan på Vredesteins lantbruksdäck från OE och eftermarknaden.
2013
”Air Master by Vredestein” – Vredestein utvecklar en unik expanderbar främre spoiler för premiumsportbilar i samarbete med en välkänd tysk biltillverkare. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.
2013
Det första däcket för skördetröskor med tekniken Vredestein F+ (IF) lanseras, Traxion Cereall.
2013
Wintrac xtreme S med hastighetsindex Y för hastigheter upp till 300 km/h lanseras.
2014
Quatrac 5 lanseras, det första året-runt-däcket med hastighetsindex Y. Vredestein är det första varumärket i världen som lanserar den här typen av produkt.
2014
Anläggningen i Enschede uppgraderas med en ny tandemmixer.
2015
Vredestein lanserar Traxion Harvest, ett nytt sortiment däck för skördetröskor.
2015
Nya agroindustridäck lanseras för teleskoplastare och agroindustriell tillämpning, Traxion Versa och Endurion.
2015
Vredestein Traxion+ och TraxionXXL godkänns av det tyska forskningsinstitutet DLG efter omfattande tester.
2015
”Air Master by Vredestein” får internationellt erkännande i form av det prestigefyllda DKG Product Award på den internationella gummikonferensen.
2016
Center för forskning och utveckling för OEM öppnas i Frankfurt och investeringen i forskning och utveckling tredubblas.
2017
En ny produktionsanläggning öppnas i Ungern.
Unik position inom däck för veteranbilar
Modern teknik och klassisk design är de främsta faktorerna i däcken som Vredestein har utvecklat för den växande veteranbilsmarknaden. Tack vare Vredestein Classic-programmet har vi en unik position i det här segmentet. Med vår däckväljare kan man snabbt hitta rätt däck för alla veteranbilar eller moderna klassiker.
Imponerande sortiment
Vårt sortiment började med cykeldäck och har utökats enormt genom åren med ett imponerande utbud av premiumdäck för personbilar och lantbruks- och industrisektorn.
Europeisk
Som tillverkare av premiumdäck i hjärtat av Europa har vi ett unikt läge och kan förstå exakt vad marknaden behöver. Innovation har alltid varit en viktig del för oss och vårt internationella center för forskning och utveckling i Enschede utvecklar och testar däck som ofta vinner i internationella tester.
Expansion
Grunden har lagts för framtida tillväxt. Vi har tillämpat de senaste produktionsteknikerna på vår fabrik i Enschede, påbörjat närmare samarbete med biltillverkare, öppnat ett nytt kontor i Frankfurt och utökat produktionskapaciteten i Ungern. Genom att verka från strategiska positioner nära våra partners i Europa strävar vi efter att förutse behoven hos bilmarknaden ännu bättre de kommande åren.